နေမာ တႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ။

မွတ္သားဖြယ္ရာမ်ား စုစည္းမႈ

အခ်ိဳ႕ေသာစာအုပ္မ်ားမွာအျခားေသာ ေနရာမ်ားမွ ကူးယူထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဗုဒၶသာသနာျပန္႕ပြါးေရးကိုသာေရွး႐ႈသျဖင့္ မူလစာအုပ္ပိုင္ရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ခြင့္ျပဳလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။

ဤကုသိုလ္ေကာင္းမႈသည္ လူသားတိုင္းအတြက ္အရဟတၱဖိုလ္၏အေၾကာင္းအေထာက္ အပံ့ ျဖစ္ရပါလို၏။

May all be well and happy

May we all transform our lives into lives of true security.

May each and every one of us attain four noble truth and Nibbana.

အာနာပါန သတိပဌာန္ ရႈမွတ္နည္း

အာနာပါနႆတိသည္ကာယာႏုပႆနာသတိပဌာန္တစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။အာနာပါနသည္ထြက္ေလ၀င္ေလဆိုသည့္ ၀ါေယာဓါတ္ခါင္းေဆာင္သည္ဓါတ္တရားေတြစုေပါင္းထားေသာကာယကိုအစိတ္စိတ္အမႊာမႊာကြဲသြားေအာင္ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ရႈရေသာ သတိပဌာန္ကို ေခၚပါသည္။
ခႏၶာကိုယ္ကိုဖာင့္ေျဖာင့္ထား၍ တိကို ႏွာေခါင္းရွည္ေသာပုဂၢိဳလ္ဆိုလွ်င္ ႏွာသီး၀၊ ႏွာေခါင္းတိုလွ်င္ အထက္ႏုတ္ခမ္း မွာထားပါ။ ထြက္ေလ၀င္ေလကို သတိနဲ႕ ၀င္၊ ထြက္ေစရမည္။
က) မွတ္နည္းမွာ
၁) ထြက္ေလ၀င္ေလတစ္စံုကို ၁၊ ၂၊ ၃၊ ၄၊ ၅ ဟု မွတ္တဲ့နည္း။
၂) အႏုပတၱာနည္း- ေနရာတစ္ခုခုမွာပဲ သတိကိုထားပါ။ ထြက္ေလ၀င္ေလကို စ၊လယ္၊ဆံုးသိေအာင္လုပ္တဲ့နည္း။
၃) ဌာပနာနည္း- ထိတဲ့ေနရာမွာ ထိထိေနတာသိေအာင္လုပ္တဲ့နည္း။

ခ) ၾကာတာ၊ ျမန္တာသိေအာင္လုပ္ပါ။ တိုတိုလား၊ ရွည္ရွည္လား သိေအာင္ လုပ္ရမည္။

ဂ) ျပင္းထန္သလား၊ ႏူးညံ့သလားသိေအာင္လုပရမည္။ထြက္ေလ၀င္ေလသည္ စိတၱဇ၀ါေယာျဖစ္လို႕ စိတ္ေပၚမူတည္သည္။ စိတ္ေတြ ၾကမ္းလွ်င္ ထြက္ေလ၀င္ေလကၾကမ္းသည္။ နီ၀ရဏ တရား ၅ ပါး မကင္းလွ်င္ပ်ံ႕လြင့္တဲ့စိတ္ကပူေလာင္တဲ့သေဘာရွိပါသည္။၄င္းေၾကာင့္ဖစ္တဲ့စိတ္ကၾကမ္းပါသည္။ 
နီ၀ရဏဆိုသည္မွာ-
၁) တစ္စံုတစ္ခုကိုလိုခ်င္တဲ့စိတ္
၂) အလိုမက်တဲ့စိတ္
၃) ငိုက္မ်ဥ္းတာ
၄) ပ်ံ႕လြင့္တာ၊ ပူပန္တဲ့စိတ္
၅) မဆံုးျဖတ္ႏိုင္တဲ့စိတ္

ဃ)နီ၀ရဏကင္း၍စိတ္ေတြသိမ္ေမြ႕သြားတဲ့အခါ၀င္ေလထြက္ေလသည္နူးညံ့လာပါသည္။သိပ္ၿပီးသိမ္ေမြ႕လာရင္ထြက္ေလ၀င္ေလရွိမွရွိေသးလားလို႕ထင္ရတတ္ပါသည္။ ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္မ်ားမွသာ ထြက္ေလ၀င္ေလ ခ်ဳပ္ပါသည္
  ၁) အမိ၀မ္းထဲက ကေလး
၂) ေသသြားတဲ့ပုဂၢိဳလ္
၃) ေသခါနီးမိန္းေမ်ာေနတဲ့သူ
၄) စတုထၱစ်ာန္၀င္စားေနသူ
၅) နိေရာဓသမာပတ္၀င္စားသူ
၆) ျဗဟၼျပည္ေရာက္ေနပုဂၢိဳလ္(ျဗဟၼာ)

င)၀ီရိယစိုက္ၿပီးရႈလွ်င္သိမ္ေမြ႕ေနေသာ၀င္ေလထြက္ေလကိုတြ႕လာလိမ့္မည္။စိတ္ေတြၾကည္လာတတ္သည္။အျဖဴေရာင္ ညစ္ေထးေထးနမိတ္စေပၚလာမည္။ပၚလာကစတြင္၀င္ေလထြက္ေလကသတ္သတ္နမိတ္ကသတ္သတ္ဖစ္ေနတတ္သည္။ယင္းသို႕ နမိတ္ေပၚလာလွ်င္စိတ္ကေပၚလာေသာနိမိတ္ေပၚေရာက္သြားတတ္သည္။နမိတ္ကိုဆက္ရႈရမည္။နမိတ္ပ်ာက္သြားလွ်င္ဘာ၀နာစိတ္ကို၀င္ေလထြက္ေပၚျပန္တင္ရမည္။ ဘာ၀နာစိတ္အားေကာင္းလွ်င္ နမိတ္ႏွင့္ ၀င္ေလထြက္ေလတို႕ တစ္ထပ္တည္း က်လာလိမ့္မည္။ ယင္းေနာက္မွာခါင္းထဲကလႈပ္ရွားေနေသာမီးခိုးတန္းလို၊ဖဴျဖဴေဖြးေဖြး၀ါဂြမ္းဆိုင္လိုအစတြင္ ျဖစ္မည္။ ဘာ၀နာစိတ္ ခိုင္ခံ့လာေသာအခါ ျဖဴေဖြး ၾကည္လင္ေတာက္ပေသာ မီးေခ်ာင္းလို ၾကည္လို နကၡတ္လို ပုလဲလံုး ရြဲလံုးလို ေပၚလာ တတ္သည္။ စ်ာန္လမ္းသြားခ်င္လွ်င္ ေပၚလာေသာ နမိတ္ကို မလြတ္တန္းရႈဖို႕လိုပါသည္။လႈပ္ေနတဲ့နမိတ္က ျငိမ္သြားသည္အထိအာရံုျပဳပါြမ်ားလွ်င္ စ်ာန္စခန္းသို႕ ေရာက္ၿပီ။ ၄င္းစ်ာန္ကလည္း နီ၀ါရဏ ၅ ပါးကို ေလာင္ကႊ်မ္း သြားေစပါသည္။  
       နမိတ္ ၃ မ်ိဳးမွာ-
၁) မူလ ၀င္ေလထြက္ေလက ပရိကမၼနမိတ္
၂) မီးခိုးတန္းလို ၀ါဂြမ္းဆိုင္လို အစရွိတဲ့ လႈပ္ရွားၿပီးေနတဲ့နမိတ္က ဥဂၢဟနမိတ္
၃) ၾကည္လင္ေတာက္ပၿပီး ျငိမ္၍ေပၚလာတာက ပဋိဘာဂနမိတ္
   
       စ်ာန္ အဂၤါ ၅ ပါးမွာ-
၁) စိတ္ကို နမိတ္ေပၚ မေရာက္ေရာက္ေအာင္ တင္ေပးရတဲ့ ၀ိတက္
၂) ထိုနမိတ္ကို အဆက္မျပတ္ ဆင္ျခင္ေနတဲ့ သံုးသပ္ေနတဲ့ ၀ိစာရ
၃) ၀ိစာရႏွင့္ နမိတ္ကို ဆင္ျခင္ပါမ်ားေတာ့ ပြတ္ပါမ်ားရင္ အေရာင္တလက္လက္ထြက္လာေသာ ေရႊပုထိမ္သည္ရဲ႕ လက္၀တ္ရတနာမ်ားလို လႈပ္ရွားေနတဲ့ နမိတ္က ျငိမ္ၿပီး ၾကည္လင္လာသည္။ ထိုနမိတ္ကို ႏွစ္သက္တဲ့ သိမ့္ကနဲ ျငိမ့္ကနဲ ခံစားတတ္တဲ့ ပီတိ
၄) ေအးခ်မ္းတဲ့သေဘာ ပႆဒၵိ၊ စိတ္ေတြလဲ ေအးခ်မ္လို႕ ခႏၶာကိုယ္လဲ ေအးခ်မ္းလာသည္။ ေျငာင္းညာကိုက္ခဲျခင္းမရွိ။ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးကို
ေအာက္က ေျမာက္ပင့္လိုက္သလို ေပါ့ေနသလို ခံစားရသည့္ လဟုတာ။ ေအာက္မွာထိေနတယ္လို႕ မထင္ရ။ နတ္စည္းစိမ္တမွ်ဟု ဆိုပါသည္။
၅) ေနာက္ဆံုး စိတ္က တည္ျငိမ္သြားတဲ့ ဧကဂၢတာ။ သမာဓိရသြားပါၿပီ။ ပထမစ်ာန္ဟု ေခၚသည္။ စိတ္က နီ၀ရဏလြတ္လို တက္ၾကြလန္းဆန္း ေအးခ်မ္းေနပါတယ္။
ဤေနရာတြင္ ၀ိပႆနာမရႈလိုေသးပါက ၀ိတက္ ၀ိစာရကိုပယ္လွ်င္ ဒုတိယစ်ာန္၊ ပီတိကိုပယ္လွ်င္ တတိယစ်ာန္၊သုခကိုပယ္လွ်င္ စတုထၳစ်ာန္အထိ တက္သြားႏိုင္သည္။ စ်ာန္စခန္းသြားရင္ ဉာဏ္မလိုေသးပါ။ ရႈရံုပဲရႈေနရင္း တက္သြား ပါသည္။ ပထမစ်ာန္ရၿပီး ၀င္ေလထြက္ေလဆိုေသာ တြန္းကန္လႈပ္ရွား တတ္သည့္ ၀ါေယာဓါတ္ျဖစ္သည့္ရူပ္ကိုရႈရင္ကယာႏုပႆနာ။ပီတိ၊သုခဆိုသည့္ ေစတသိတ္မ်ားကိုရႈရင္ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ။ ၾကည္လင္ေနသည္ကိုသိေနေသာစိတ္ကိုရႈရင္စိတၱာႏုပႆနာ။ထိုစိတ္စတသိတ္ႏွင့္ရုပ္မ်ားမျမဲဘူးဆိုသည့္အနိစၥသေဘာ၊ ကုန္ေပ်ာက္တတ္သည္ဆိုသည့္ ၀ိရာဂသေဘာ (တက္မက္စရာမရွိ)၊ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ပ်က္စီးတတ္သည္ဆိုသည့္ နိေရာဓ (ခိုင္ျမဲသည္ဟု မယူဆ)၊ စြန္႕ပစ္ရမည္ ဆိုသည့္ ပဋိနိေသကသေဘာ၊ အခ်က္ ၄ ခ်က္ ပါေသာ ဓမၼာႏုပႆနာ။ ယင္းသို႕ သံုးသပ္ေသာဉာဏ္ကသမၼသနဉာဏ္ရဲ႕အစျဖစ္ပါသည္။ ထြက္ေလ၀င္ေလက ရုပ္၊ ပီတိပႆဒၵိခံစားမႈ၀ဒနာသည္စတသိတ္၊ခ်မ္းသာမႈကိုသိေနသည့္စိတ္သည္၀ိဉာဏ္၊ယင္းစိတ္ေစတသိတ္ရုပ္မ်ားကို ပိုင္းပိုင္းျခားျခားသိလာခဲ့ေသာဉာဏ္ကိုနာမရူပပဋိေစၧဒဉာဏ္။သကၠာယဒိဌိကင္းသြားပါၿပီ။ထိုနာမ္ရုပ္ႏွစ္ပါးသည္အ၀ိဇၨာ၊တဏွာ၊ကံဆိုေသာ ေ၀းေသာအေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ရပါသည္။ ထြက္ေလ၀င္ေလ တည္းဟူေသာ ၀ါေယာရုပ္၏ အနီးဆံုးအေၾကာင္းမွာ စိတ္ျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ိဳးကို သိမ္းဆည္းတတ္သည့့္ဉာဏ္သည္ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤသို႕အေၾကာင္းအက်ိဳးေၾကာင့္ဖစ္ေနေသာရုပ္နာမ္ႏွစ္ပါး၏အနိစၥ၊ဒုကၡ၊အနတၱကိုဓမၼာႏုပႆနာသတိပဌာန္ႏွင့္၀ိပႆနာရႈလွ်င္သမၼသနဉာဏ္ဖစ္ၿပီ။၄င္းရုပ္နာမ္မ်ား၏ ျဖစ္လာတာပ်က္လာတာကိုျမင္ေသာ ဉာဏ္ကဥဒယဗၺယဉာဏဖစ္သည္။ဖစ္လာတာေတြ႕လွ်င္ဥေစၧဒဒိဌိျပဳတ္ၿပီးပ်က္တာေတြ႕လာေသာ္ ျမဲသည္ဆိုေသာ သႆတဒိဌိပဳတ္ပါသည္။ဖစ္ျခင္းႏွင့္ပ်က္ျခင္းတြင္ပ်က္ျခင္းကၾကာက္စရာေကာင္းသည့္ သေဘာေဆာင္လို႕ ဉာဏ္က ပ်က္သည့္ဘက္ကိုပဲ ဒလစပ္ရႈ သြားပါသည္။ အပ်က္ကို သံုးသပ္ျခင္းက ဘဂၤဉာဏ္ ျဖစ္ပါသည္။ ၀ါေယာရုပ္ကိုပဲဖစ္ျဖစ္၊၀ဒနာတစ္လံုးကိုျဖစ္ျဖစ္၊ၾကည္လင္ေနေသာစိတ္ကေလးတစ္လံုးကိုျဖစ္ျဖစ္ ေပ်ာက္ပ်က္သြားေနသည္ကို ျမင္ေသာအခါ ေၾကာက္စရာဆိုသည့္ သံေ၀ဂဉာဏ္ဘယဉာဏ္ေပၚလာပါသည္။ထိုေပ်ာက္ပ်က္ေနေသာခႏၶာကအားကိုးစရာမဟုတ္ဟုသိေသာဉာဏ္ျဖစ္သည့္ အာဒီန၀ဉာဏ္ဖစ္လာေစပါသည္။ယင္းေနာက္တြင္ငီးေငြ႕ေသာနိဗၺိဒါဉာပၚပါသည္။ထိုသို႕မလိုခ်င္ပဲရႈမွတ္ေနရတာကိုလြတ္ခ်င္ေသာ မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္ ေပၚလာပါသည္။သို႕ေသာ္ ေရနစ္မွာေၾကာက္၍ခြးေသေကာင္ပုပ္ကို အတင္းဖက္တြယ္ထားသူကဲသို႕ မလႊတ္ပဲ ဤသခၤတကိုပင္ အနစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဟု ဘာ၀နာစိတ္ျဖင့္ ဖိၿပီးရႈမွတ္ေနေသာ ပဋိသခၤါဉာဏ္ ဆက္ျဖစ္ လာပါသည္။ ယင္းအခိုက္တြင္ သခၤတတရားကို သုခ၊ ဒုကၡေသာမနႆမပါေသာဥပကၡာေ၀ဒနာဖစ္ေနပါၿပီ။၄င္းဉာဏ္ကိုသခၤါရုပကၡာဉာဏ္ဟု ေခၚပါသည္။ထို႕ေနာက္မွာ မဂ္ျဖစ္ေပၚရန္က်းဇူးျပဳသည့္အႏုေလာမဉာဏ္ဖစ္ေပၚလာပါၿပီ။ဆက္လက္၍အထူးေၾကာင့္ၾကမစိုက္ရပဲ ေဂါၾတဘုဉာဏ္ ေပၚလာပါသည္။ ထိုဉာဏ္ကသခၤတအာရံုကိုမယူေတာ့ပဲအသခၤတကိုမ်ာ္ၾကည့္သည့္ဉာဏ္ျဖစ္ပါသည္။ယင္းေနာက္တြင္မဂ္ဉာဏ္၊ဖိုလ္ဉာဏ္အစဥ္အတိုင္း ေပၚလာပါေတာ့သည္။ ထိုေနာက္ခ်ဳပ္ပ်ာက္ခဲ့ပံုပယ္ၿပီးကိေလသမ်ားကိုပန္ဆင္ျခင္သည့္ပစၥ၀ကၡဏာၪာဏ္ပၚလာပါသည္။အာနာပါနသတိပဌာန္သည္သတိပဌာန္ေလးပါး ျပည့္စံုသည့္အတြက္ ေဗာဇၥ်င္ ရ ပါး ျဖစ္ပါသည္။
(ဆရာေတာ္အရွင္ဉာဏိသာရေဟာ
ၾကားေသာအာနပါနသတိပဌာန္တရားထဲမွ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပပါသည္။)


No comments:

Post a Comment