မဂၢင္
၈ ပါးကို အုပ္စု ၃ မ်ိဳးခြဲၿပီး သီလမဂၢင္၊ သမာဓိမဂၢင္၊ ပညာမဂၢင္ဆိုၿပီး
ေျပာဆိုသံုးႏႈံးၾကပါသည္။ သိကၡါ ၃ ပါး ဟုလည္း ေခၚပါသည္။ သီလမဂၢင္ ၃ ပါး ၊
သမာဓိမဂၢင္ ၃ ပါး၊ ပညာမဂၢင္က ၂ ပါးစီ ရွိၾကပါသည္။ ၄င္း ၈ ပါးျပည့္စံုလွ်င္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳပါသည္။ အျပန္အလွန္အားျဖင့္ဆိုရေသာ္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳမွ ဤ ၈ ပါးစံုပါသည္ဟု မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ႀကီးက မိန္႔ပါသည္။
တရားစ ရႈမွတ္လွ်င္ မဂၢင္ ၅ ပါး မိမိသႏၱာန္မွာ ရွိလာေအာင္ အားထုတ္ရပါသည္။
ထိုမဂၢင္ ၅ ပါးမွာ သမာဓိ မဂၢင္ ၃ ပါး နဲ႕ ပညာမဂၢင္ ၂ ပါး ျဖစ္ပါသည္။ သမာဓိ
မဂၢင္ ၃ ပါးမွာ သမၼာသတိ၊ သမၼာ၀ါယာမ၊ သမၼာသမာဓိ တို႕ျဖစ္ၿပီး ပညာမဂၢင္ ၂ ပါး
သမၼာဒိဌိ၊ သမၼာသကၤပၸ တို႕ ျဖစ္ပါသည္။ ၀ိပႆနာအားထုတ္မႈသည္ သြားရင္းလာရင္း
ေစ်းေရာင္းရင္း အာထုတ္ႏိုင္သည္ဟု သိထားၾကသည့္အတြက္ သမာဓိထူေထာင္စရာ
မလိုပါဟု ထင္တတ္ၾကပါသည္။ အမွန္မွာ သမာဓိမဂၢင္ ၃ ပါး ရႈဉာဏ္မွ ကိန္းမွ
ပညာမဂၢင္ ၂ ပါးတို႕ ျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္။
အားထုတ္နည္း
လမ္းေၾကာင္း ၂ ေၾကာင္းရွိပါသည္။ သမာထ၀ိပႆနာယာနိက ႏွင့္ သုဒၶ၀ိပႆနာ ယာနိက
တို႕ျဖစ္ပါသည္။ မည္သည့္လမ္းျဖင့္ သြားသြား သမာဓိမဂၢင္ ရႈဉာဏ္မွာ
မကိန္းသေရႊ႕ ပညာမဂၢင္ မလာႏိုင္ပါ။ ပညာမဂၢင္မွာလည္း
ေလာကီမဂၢင္(၀ိပႆနာမဂ္)ႏွင့္ ေလာကုတၱရာမဂၢင္(အရိယမဂ္) ၂ မ်ိဳးရွိသည့္အနက္
ေလာကီမဂၢင္ ဦးစြာျဖစ္ရပါသည္။ ဉာဏ္အားျပည့္မွ ေလာကုတၱရာမဂၢင္ လိုက္ပါသည္။
မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ႀကီးက မဂၢင္ ၅ ပါးနဲ႕ ရႈလို႕ မၾကာခဏမိန္႕တာ နာၾကားဖူးၾကမည္
ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေတာ္ႀကီးက ၀ိပႆနာမဂ္ေပၚသည့္အခိုက္ကို ေျပာသည္ဟု နားလည္ပါသည္။
တကယ္တမ္း
တရားစရႈမွတ္သူေတြအဖို႕ ရုပ္ဆိုလွ်င္ ရုပ္တံုးအခဲ(သ႑နပညတ္) ျမင္ေနေသးသေရႊ႕
နာမ္ဆိုလွ်င္လည္း နာမ္စဥ္ အမွ်ဥ္တန္းေနသေရႊ႕ ျဖစ္ပ်က္ရႈလွ်င္ အေတြးအျမင္
မမွန္ႏိုင္ေသးပါ။ သမၼာဒိဌိ သမၼာသကၤပၸ မျဖစ္ေသးပါ။ ဘာေၾကာင့္
ယင္းသို႕ျဖစ္ရသလဲဆိုလွ်င္ သမာဓိမဂၢင္ ၃ ပါး ရႈဉာဏ္မွာ မကိန္းေသးလို႕ဟု
ေျဖရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ မွန္ကန္တဲ့ သတိ၊ မွန္ကန္တဲ့ အားထုတ္မႈ၊ မွန္ကန္တဲ့
တည္ၾကည္မႈ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ မည္သည့္အခ်ိန္မွာမွ မွန္ကန္တဲ့
တည္ၾကည္မႈျဖစ္မည္လဲ။
သမထဘာ၀နာဆိုလွ်င္
ဥပစာရသမာဓိ(ပထမစ်ာန္အနီးအနား) အပၸနာသမာဓိ(ပထမစ်ာန္) ရလို႕
တစ္ခုတည္းေသာအာရံုမွာ စိတ္ကတည္ေနစဥ္ စိတ္မွာ ပီတိ သုခ ေတြေပၚေနလွ်င္
သမာဓိမဂၢင္ ၃ ပါး ျပည့္စံုေနၿပီ။ ထိုအခ်ိန္မွာ ရႈေနဆဲ ကမၼ႒ာန္းအာရံုကို
ျဖစ္ေစ ခံစားေနရေသာ ပီတိကိုျဖစ္ေစ ေအးခ်မ္းေနတဲ့ ပႆဒၶိကိုျဖစ္ေစ၊
ခ်မ္းသာသုခကိုျဖစ္ေစ ဉာဏ္ျဖင့္ပိုင္းျခားလိုက္ပါက ရႈလိုက္သည္ႏွင့္ မရွိေတာ့ဟူေသာ ထိေပ်ာက္၊ သိေပ်ာက္ သေဘာေတြ႕ၿပီဆိုလွ်င္ ပညာမဂၢင္ေပၚပါၿပီ ။ ၀ိပႆနာမဂ္ ေပၚၿပီး မဂၢင္ ၅ ပါးစံုပါသည္။
၀ိပႆနာဘာ၀နာဆိုလွ်င္
ရုပ္ကိုရႈေနသူသည္ အာရံုမွာ ေယာက်္ာပဲ မိန္းမပဲ အေကာင္အထည္ေပၚေနေသးလွ်င္၊
စိတ္ကိုရႈသူသည္ ျမင္၊ ၾကား၊ နံ၊ ေတြးလိုက္သည္ႏွင့္ အာရံု၌
အမည္ပညတ္ေပၚေနေသးရင္ ( ဥပမာ အသံၾကားသည္။ ေယာက်္ားသံ၊ မိန္းမသံလို႕
ခြဲလို႕ရေနေသးလွ်င္)၊ ေ၀ဒနာကို ရႈသူသည္ နာတာက်င္တာ၊ ၀မ္းသာ၀မ္နည္းစသည့္
ခံစားမႈသေဘာမ်ား သိေနေသးရင္ သမာဓိမဂၢင္ ၃ ပါး မစံုေသးပါ။ ယင္းသို႕
ရႈေနရင္းက ခဏိကသမာဓိဟုေခၚေသာ ရႈလိုက္တိုင္း ရႈလိုက္တိုင္း ခဏငယ္အခိုက္
သမာဓိမဂၢင္ ျပည့္စံုလာၿပီဆိုပါက ပူတာေလးသိလိုက္
ေပ်ာက္သြားလိုက္။ ေအးတာေလးသိလိုက္ ေပ်ာက္သြားလိုက္။ ရိပ္ကနဲ
တြန္းကန္တာလႈပ္ရွားတာေလး သိလိုက္ ေပ်ာက္သြားလိုက္။ ပူတာသည္ လက္လား ေျခလား
မသိလိုက္၊ လက္ေျခဆိုေသာ အထည္ပညတ္မေပၚ။ ရိပ္ကနဲ ရိပ္ကနဲလႈပ္တာေလး
သိလိုက္ေသာ္လည္း မည္သည့္အရာ မည္သည့္ေနရာဟု ခြဲျခားျပလို႕မရ။ အမည္တပ္လို႕
မရေတာ့လွ်င္ ျဖစ္ပ်က္ကိုပိုင္းျခားသိေသာ ပညာမဂၢင္ေပၚပါၿပီ။ ၀ိပႆနာ
မဂ္ျဖစ္ၿပီ။ မဂၢင္ ၅ ပါးစံုပါသည္။
ဧေကာဓေမၼာဆိုသည့္အတိုင္း
အရႈခံသည္ ခႏၶာ ၅ ပါးလံုးမဟုတ္၊ တစ္ခုတည္းေသာ ဓမၼ ကို သာ
ရႈဉာဏ္မွာေပၚေနၿပီ။ ထိုအခိုက္မွာ ရႈဉာဏ္က မရႈပ္ေထြး၊ ရွင္းလင္းေန၏၊ အရႈခံက
မၾကမ္းတမ္၊ သိမ္ေမြ႕ေန၏။ တစ္ခုၿပီးမွ တစ္ခု ျဖတ္ကနဲ ေပၚ ျဖတ္ကနဲေပ်ာက္၊
အာရံုႏွင့္ဒြါရ ထိလိုက္သည္ႏွင့္ေပ်ာက္ သိလိုက္သည္ႏွင့္ေပ်ာက္၊ မျမဲ(အနိစၥ)၊
ထပ္ခါတလဲလဲ ေပၚၿပီးတိုင္းခ်က္ခ်င္းေပ်ာက္။ ေဖာက္ျပန္တဲ့သေဘာ (ဒုကၡ)။
မည္သည့္ေနရာကေပၚလာမွန္းမသိလို မည္သည့္ေနရာသို႕ ေပ်ာက္သြား မွန္းမသိ။
အေကာင္အထည္မရွိ။ အစိုးမရ(အနတၱ)။ အေကာင္အထည္ မျမင္ရသျဖင့္ လိုခ်င္မႈ
မလိုခ်င္မႈ မျဖစ္ (တဏွာခမ္းေျခာက္)။ ပ်က္သြားေပ်ာက္သြားၿပီးတိုင္း
တဒဂၤခ်ဳပ္ျငိမ္းမႈ တဒဂၤနိဗၺာန္ေတြကို ရႈဉာဏ္က သိလာသည္။ ေတြ႕ဖန္မ်ားေသာ္
ဉာဏ္ရင့္လာၿပီး နိဗၺာန္အစစ္နဲ႕ ဉာဏ္ႏွင့္တည့္ သြားသည္ဟု မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ႀကီးက မိန္႕ခဲ့ပါသည္။
သို႕ျဖစ္ပါ၍ တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္မ်ား ႀကိဳက္ရာလမ္းကိုေရႊးပါ။ မဂၢင္ ၅ ပါးစံုလွ်င္ နိဗၺာန္ တံခါးေပါက္ေရာက္ပါၿပီ။
ဓမၼလင္းေရာင္ျခည္
္
No comments:
Post a Comment